Metoden i vanearbejdet

På vaneklinikken arbejder vi kærligt, skarpt og direkte med at flytte dine vaner, på en måde du sandsynligvis aldrig har arbejdet med dem på før

Jeg er uddannet psykolog – og rigtigt mange psykologer arbejder ved at følge klientens tankerække og beskæftige sig med det der der dukker op i samtalen. Og det kan være meget virkningsfuldt i et terapeutisk forløb. Det er jo en gave at kunne tale ud, hos nogen som for alvor lytter. Det har jeg stor respekt for.

Men somme tider har man et ønske om at arbejde helt konkret med en vane der plager én. Og her er det en rigtigt god idé at have et fokus og en psykolog, der ved noget om netop vaner og hvad vi kigger efter – og som kan hjælpe med at arbejde målrettet og direkte på at skabe resultater.

Den fokuserede samtale

Derfor arbejder jeg med en ret fokuseret samtaleform, hvor vi begynder med at beslutte hvilken vane vi skal flytte på og hvor du gerne vil hen. Jeg stiller derefter nogle fokuserede spørgsmål, som hjælper os med at forstå vanen, vanemønstret og de tanker og følelser, som driver den. Det betyder også at jeg standser os (nænsomt men bestemt), hvis vi er på vej på et sidespor og at jeg tager ansvar for at vi arbejder på dine vaner og din adfærd, og ikke på alt muligt andet spændende.

Et metakognitivt perspektiv

Kort fortalt, arbejder jeg ikke kun med de vaner du har, men den selve den måde du håndterer vaner på. For hvis du nu har prøvet at ændre forskellige vaner i årevis – med skiftende held. Så er det jo måske selve din måde at tænke vaner på, som vi skal tage fat på. Derfor arbejder jeg på det, man kan kalde et metakognitivt plan.

Metakognitiv?

Begrebet “metakognitiv” er et psykologisk begreb, som dækker over at man tænker over hvordan man tænker.

Et eksempel:

En person vil gerne spise færre usunde sager, hvilket er et meget almindeligt vaneproblem i klinikken. Når man står der foran slikhylden har mange en masse indre dialog og forhandlinger med sig selv. Måske der dukker en masse dårlige undskyldninger op for at det netop nu er ok at spise slik? Måske der dukker selvbebrejdelser op også.

Alt det der dukker op der, rummer nøglen til at forstå og forandre vanen. Derfor taler jeg mindre om adfærden (for eksempel slikspisning) og en del mere om hvordan du egentlig håndterer den situation – f.eks. at du er ude og købe ind – og de tanker og følelser der er på spil, når vanen trækker i dig .

Når man flytter sit fokus fra vanens indhold, til det der sker i dig når du prøver at håndtere dine vaner, arbejder man metakognitivt. Og det kan skabe rigtigt gode resultater og en stor bevidsthed om egne vaner.

Er det metakognitiv terapi?
Nej. For det første tilbyder jeg ikke psykoterapi. Her arbejder vi med at ændre vaner. Ikke traumer eller dybe psykiske problemer. Desuden er Metakognitiv Terapi navnet på en helt specifik terapiform, som antager at psykiske problemer skyldes overtænkning og dårlige tankestrategier. Og at man derfor skal lære at kontrollere sine tanker for at få det bedre.

Hvad betyder metoden i praksis?

Den betyder at mine klienter somme tider bliver lidt overraskede, når de for eksempel henvender sig med et overdrevent forbrug af slik og jeg fortæller at vi faktisk slet ikke skal tale ret meget om slik. Men i stedet skal begynde at finde mønstret i vanen og arbejde med opmærksomhed om de tanker og følelser, som ofte dukker op og træffer vanebeslutninger hos os, hvis vi ikke er bevidste om dem.

Og for mange er det en stor befrielse. for de har måske læst bøger og været på kurser og hørt podcasts om slik, spisning, kalorier og diverse kure. Her oplever de at vi kan tale om noget de ikke har prøvet før og som de derfor lærer en masse nyt om sig selv af.

Pædagogiske begreber og større vanebevidsthed

Min metode handler også om at lære dig at forstå hvordan dine vaner fungerer. Ikke kun den vane vi arbejder med, men dine vaner i det hele taget. Jeg prøver at give dig en øget vanebevidsthed. Ville det ikke være skønt, hvis de ikke var så mystiske og du derfor kunne forstå og endda forudse dem? Også vaner du ikke har fortalt om i vores forløb.

Derfor bruger jeg løbende pædagogiske begreber om det vi laver, som er beregnet til at du kan huske dem og bruge dem selv, i dit liv fremover. For eksempel vanesmerter, kreativ afdeling og vanelabyrinten. Og derfor taler jeg også en del mere end andre terapeuter – for mit mål er faktisk ikke at fikse din vane for dig.

Mit mål er at give dig en bevidsthed om hvordan dine vaner fungerer, så du selv kan tage ansvar for din adfærd og dine vaner fremover. Så jeg er i gang med at uddanne dig, mens vi arbejder. Og husk: fordi vi arbejder med bevidsthed og ikke kure eller regler, kan du ikke dumpe, fejle eller falde i. For din vanebevidsthed kan ingen tage fra dig, når du først har fået den.

Hvis du gerne vil prøve at arbejde med en vane med mig, så skriv en mail. Første samtale er gratis og uforpligtende for os begge.

Læs mere om mig her eller kontakt mig nu